Tangoschoenen en meer..

Wat heb je nodig om de eerste stappen in de tango te zetten!?

Eigenlijk in de eerste lessen niets. Wel zul je merken naarmate je verder komt, de uitvoering subtieler wordt en je meer draaibewegingen in je vocabulaire  krijgt, dat het ene schoeisel het andere niet is.

Tangoschoeisel: tips & onderhoud

Over het algemeen dans je op een houten vloer. Veel tangoschoenen hebben een soort suède onder de voorzool om niet uit te glijden. Een leren zool  kan ook maar is aan de gladde kant. De rubberen zool van de huis-, tuin- en keukenschoen wordt over het algemeen als te stroef ervaren. De rubberen zool die onder een danssneaker zit is meestal iets gladder en eventueel een optie.

Om te starten kun je het volgende doen:

  • Toch een leren zool? Kras met een schaar in de onderkant van de zool waardoor je meer grip hebt met de vloer. De schoenzool lichtjes schuren over een stenen muurtje wil ook wel eens helpen.
  • Je kunt ook suede onder een schoen laten zetten die lekker draagt voor jou. Zeker in het begin is dat een stuk goedkoper dan een paar nieuwe tangoschoenen. Suede is de achterkant van zacht leer. Veel schoenmakers hebben dat gewoon op voorraad.
  • Is je suède zooltje vies?! Met een licht staalborsteltje kun je het ergste er uit borstelen. Voor de grote beurt houd je de zool boven een pannetje stomend water. Als de ‘ haartjes ‘ overeind gaan staan kun je heel lichtjes de viezigheid eruit borstelen.

Herenschoenen

Natuurlijk gaat het dansen op de de huis-, tuin-, keuken-, en kantoor- slof lang goed. Ook kom je op je straatgympies nog lang weg. Maar er komt toch een moment dat de subtiliteit van de stap gaat lijden onder de robuustheid van de schoen en er meer gespecialiseerd (lees: flexibel) schoeisel  vereist wordt voor de bewegingen die je maakt.

Waar let je op bij een heren dansschoen?

  • Het is fijn als de zool flexibel is en niet te dik, zodat je contact maakt met de vloer en je voeten goed kunt op- en afrollen bij het lopen.
  • Wat betreft wegligging en slipgevaar: ga voor een cosy (suede) zool en anders leer.
  • Zorg dat de schoen goed past rondom de hiel en de tenen. Te puntige neuzen, hele slappe slofjes of grote gympen als sneakers zijn niet ideaal voor het contact met de vloer en de stevigheid van de enkel in het pivoteren.
  • De prettigste hakhoogte is 2 cm. Als je vaker op hakken loopt dan kun je waarschijnlijk ook goed lopen op de zogenaamde spaanse hak van ongeveer 4 cm.
  • Pas op met lakschoenen: die plakken aan elkaar. Toch lak ? Dan ook vaseline of babyolie bij de hand houden om ongelukjes en genante momenten te voorkomen.
  • Pas je schoenen s’middags en met de sokdikte die je er in zal dragen op de dansvloer. Je voeten zijn dan al een beetje opgezet net zoals ze dat zullen zijn als je er een avondje op danst. Zorg dat ze goed passen rondom de hiel en in de breedte van de voet, zodat je niet slipt in je schoen.

Fijne merken voor herenschoenen:

Lisadore for men
Noordeinde 184 | 2514 GR Den Haag
(06) 24515409
Open: ma-vr: 10 tot 18 | Za: 10 tot 17

andere winkels:
Nico's Danssport
De danswinkel

Goede tangoschoenen voor heren in Buenos Aires:
DNI tango
2x4 Al pie (note: heeft verwisselbare zooltjes voor diverse dansvloeren)
Neotango
Flabella
Delieshoes
meer info: Buenos Aires info

Damesschoenen

Voor de meeste dames zijn schoenen sowieso al een fetish object. De tangoschoen is dus een gevaarlijke aanschaf want ultiem sexy, verleidelijk en sensueel. Ook nog eens te verkrijgen in alle mogelijke kleurtjes en vormen mét of zonder stilettohak. Eens zul je er toch aan moeten beginnen en dan is het slechts hopen dat het ‘gezonde verstand’ overwicht genoeg heeft over de begeerte.

Waar let je op bij het opbouwen van een bruikbare verzameling?

  • Koop een tangoschoen goed passend; dus niet te krap of te groot. Je tenen moeten genoeg ruimte hebben om te ontspannen en te bewegen, maar de hiel mag niet slippen als je loopt.

  • Door de hakhoogte wordt de voet naar voren geschoven in de schoen. Pas dus altijd allebei de schoenen en check bij een open schoen of al je tenen in de schoen passen. Ook je kleine teen.

  • Dichte neus of open schoen?
    Zeker de dichte neuzen zijn vaak puntig van voren waardoor je minder grip hebt op de bal van de voet en de tenen. Voordeel is dat je  partner bij een misstap jouw teennagels heel laat.
    Het voordeel van schoenen met open neus is dat je tenen meer kunnen bewegen en ademen. Vaak is de voorkant wat ronder en hebben je tenen daardoor meer contact met de vloer. Nadeel is dat je tenen wat kwetsbaarder zijn voor misstapjes van je partner of jezelf.

  • De stevigheid van de schoen:
    De zool mag flexibel zijn dus buigzaam rond de bal van de voet. Wel moet er een versterkte brug in de schoen zitten. De hak staat idealiter onder het midden van de hiel.

  • De hak-keuze:
    Tangoschoenen komen grofweg in 3 soorten hakken: rechte, dikke hak, stiletto hak en diabolo hak.
    Van deze hakken is de stiletto hak het minst stabiel voor de beginnende danseres
    De dikkere rechte hak oogt minder elegant  en is vaak ook lager maar wel reuze stabiel.
    De diabolo hak is een mooie sexy hak die genoeg stabiliteit geeft en is heel geschikt voor een beginnende danseres.

  • Wat is een verantwoorde en prettige hakhoogte?
    Dit is naast de algemeen geldende adviezen uit de medische wereld toch vooral ook een kwestie van smaak en handigheid in het 'op hakken dansen'.
    Als je niet gewend bent om op hakken te dansen, bouw het dan rustig op van 5 cm naar 7 cm en eventueel hoger.
    Een belangrijk criterium: ga met je hakken aan op je tenen staan, zolang je hakken minimaal twee centimeter de lucht in kunnen is de hakhoogte prima. Lukt dit niet, dan zijn de hakken te hoog om er ooit mooi op te kunnen lopen.

  • Pas beide schoenen het liefst later op de dag als de voeten al wat gezwollen zijn.

  • Pas met panties als je van plan bent deze te dragen. Let wel, panties maken de grip van de voet in de schoen slipperiger. De zogeheten visnetpanties zijn een compromis, maar fijner is het om met blote voeten in je schoen te dansen.


Fijne tangoschoen zijn wat Pingel betreft:

Hakken 5 cm: Paoul
Hakken 7 cm: DNI-tango, Mi Suenos (Lisadore)
Hakken 9 cm en hoger: Comme il Faut, Neotango, 2por4 (note: heeft verwisselbare zooltjes voor diverse dansvloeren)

Waar kun je bovenstaande schoenen vinden?

Lisadore for ladies (Comme il Faut & Mi Suenos)
Noordeinde 184 | 2514 GR Den Haag
(06) 24515409
Open: ma-vr: 10 tot 18 | Za: 10 tot 17
http://www.nicodanssport.com/
http:// www.paraddy.nl
http://www.tangotacion.com

Online tangoschoenen winkels in Buenos Aires
DNI tango Store
2x4 Al Pie
Neotango
Comme il Faut
Flabella
Delía shoes
Tango-club
meer info: Buenos Aires info

De kunst van sexy lopen op hoge hakken

This heels are made for walking.. hoe dans je zonder pijn en met elegantie op hakken?!

“I don't know who invented high heels, but all women owe him a lot.” Marilyn Monroe ... Hoge Hakken Hemel

Het op hakken staan veranderd de structuur van je lichaam. Je rug wordt iets holler en de borst steekt meer vooruit. Ook sta je meer op de brug van je voet.

TangoWorks biedt een wekelijkse training & work-out aan om je te helpen om op een gezonde en elegante manier op hakken te leren lopen, met de juiste techniek en een goede lichaamsorganisatie en coördinatie.

Wil je thuis alvast oefenen? Onderstaande tips helpen je om je rug te blijven ontspannen, prettig te staan en comfortabel te dansen:

  • Voel het gewicht over je hele voet als je staat. Voor de tango-omhelzing kun je het gewicht meer aan de voorkant van de enkel brengen boven de boog van je voet. In dit geval zul je ook meer buigen in de knieën. De richting die de knieën kiezen is over de tenen, alsof je opstaat van een stoel. Dit helpt je om goed af te zetten van je ondersteunende been bij het gaan en zo meer balans te creeëren voor jezelf. Er blijft wel altijd wat gewicht in de hiel, ook als deze de grond nauwelijks raakt.

  • Probeer je onderrug zo lang mogelijk te maken door je staartbeen en de onderste punt van je heiligbeen naar de grond te laten zakken. Deze beweging is naar beneden en niet naar voor of naar achter. Hierdoor zullen de onderste buikspieren (de schaambeenlifters om het maar zo te noemen) geactiveerd worden en hoef je minder hard te werken in je rug

  • Duw je borstkas niet naar voren!
    Visualiseer dat de ribben aan de voorkant naar elkaar toe bewegen en je borstbeen naar boven sturen. Voor sommigen helpt het beeld dat je een goed passend jasje aan hebt. De onderste ribben blijven daardoor naar middenvoor/boven bewegen en scheppen ruimte en adem tussen je heupen en je ribbenkast en helpen je goed te ademen. Dit geeft mobiliteit en stabiliteit in je bekken en voeten

  • Dénk jezelf lang aan de voorzijde, alsof je borstbeen naar de hemel reikt. De sleutelbeenderen vallen niet naar voren maar rollen naar boven en naar binnen. Zo bescherm je je onderrug, houd  je een ontspannen balans en sta je elegant en zelfverzekerd.

  • Verleng het vrije been door het gewicht te laten zakken in de vloer. Door aan dezelfde kant ruimte te maken in de ribben (als een bandoneon die opent) geef je je vrije heup en je vrije been de ruimte om gedifferentieerd te bewegen t.o.v. elkaar. De stap naar achter wordt hierdoor makkelijker en minder belastend voor je rug. Ook creeër je meer aarding en balans op je hakken staand.

  • Gebruik de mobiliteit van je knieën als je loopt, door de knieën te ontspannen als je staat en beweegt. Overstrek je knieën niet, maar stel je voor dat er een vering in zit.

  • Gebruik de natuurlijke beweging van je heupen als je loopt. Verbeeld je dat je heupen twee wielen zijn die ronddraaien tijdens het lopen.

  • Maak geen klompjes van je voeten. Bedenk dat je nog steeds 26 botjes in je voeten hebt zitten, gesteund door 107 banden en 19 spieren!  Rol je voeten op en af als je stapt en landt. Zo blijven de voeten doorbloedt en houd je grip en aarding met de vloer en controle over je stappen.

  • Tenslotte: Loop bewust. Zorg ervoor dat je bewegingen altijd gecontroleerd zijn. Hoge hakken dwingen je om beheerst en mooi te lopen. Wees jezelf dus bewust van je hoge hakken. Voel je vrouwelijk en sexy (daar gaat het uiteindelijk om!). Laat je nooit verleiden om op hoge hakken te rennen of te haasten


Ben je nog niet gewend aan het dansen op hakken…

Door er thuis al regelmatig een beetje op te lopen en tangobewegingen te oefenen, bouw je zelfvertrouwen, handigheid en elegantie op.

TangoWorks biedt een speciale training & work-out aan om je te helpen om op een gezonde en elegante manier op hakken te leren lopen, met de juiste techniek en een goede lichaamsorganisatie en coördinatie.

Verder adviseren we je in het begin je hakken te dragen in het laatste kwartier van de les, als je de techniek al wat beter in je benen hebt zitten en goed opgewarmd bent in je voeten. Langzaam bouw je de tijd dat je op hakken staat op binnen wat comfortabel is voor jou.

Ga je uit dansen in de milonga ? Neem eventueel een 2e paar met  lagere hakken mee. Ook kun je bij de drogist speciale gelkussentjes kopen die je een beetje steun en comfort bieden bij het dansen op hoge hakken en een branderig gevoel onder de bal van je voet tegengaan.

video: Exercises-for-wearing-high-heels